„…Bardzo dobrze tutaj nam, ram-tam-tam, ram-tam-tam…”

Dominika Mr├│z-Krysta        04 kwietnia 2017        Komentarze (0)

Drogi Tato! ­čśë Dzi┼Ť dla odmiany spotykamy si─Ö w porze obiadowej – smacznego! ­čśë Dlaczego dzisiaj znowu piosenka przedszkolna? Dlatego, ┼╝e dzi┼Ť porozmawiamy sobie, jak informacje o dziecku pozyskane z Przedszkola, od dyrekcji lub nauczycieli – mog─ů wp┼éyn─ů─ç na kierunek post─Öpowania w sprawach dziecka.

  1. W jakich sprawach S─ůd interesuje si─Ö edukacj─ů i aktywno┼Ťci─ů dzieci

Szeroko rozumiana sytuacja opieku┼äczo – wychowawcza dziecka, w tym r├│wnie┼╝ jego edukacja i aktywno┼Ť─ç na r├│┼╝nych polach jest przedmiotem zainteresowania S─ůdu w sprawach maj─ůcych za przedmiot w┼éadz─Ö rodzicielsk─ů (sprawa o w┼éadz─Ö rodzicielsk─ů prowadzona samoistnie – wszcz─Öta z urz─Ödu lub na wniosek, sprawa o rozw├│d, o separacj─Ö, albo o ustalenie pochodzenia dziecka) albo w sprawach tzw. opieku┼äczych, tj. wi─ů┼╝─ůcych si─Ö z realizacj─ů zarz─ůdze┼ä opieku┼äczych. ┬áJak wida─ç, spectrum tych spraw jest do┼Ť─ç szerokie.

2. ┬á Inicjatywa dowodowa S─ůdu

Jak ju┼╝ kiedy┼Ť wspomnieli┼Ťmy sobie – s─ůd rodzinny, kt├│ry jest r├│wnocze┼Ťnie s─ůdem opieku┼äczym, ma do┼Ť─ç du┼╝─ů swobod─Ö w dzia┼éaniu z urz─Ödu i prowadzeniu dowod├│w. Je┼╝eli rodzice b─Öd─ůcy stronami w S─ůdzie maj─ů dziecko w wieku przedszkolnym, to s─Ödziowie bardzo cz─Östo zwracaj─ů si─Ö do Dyrekcji Przedszkola lub wychowawcy o pisemn─ů informacj─Ö lub opini─Ö o dziecku (albo zobowi─ůzuje rodzic├│w, by o takow─ů si─Ö wystarali i j─ů za┼é─ůczyli)┬ákt├│r─ů za┼é─ůcza si─Ö do akt sprawy. Zdarza si─Ö to na tyle cz─Östo, ┼╝e mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e w praktyce jest regu┼é─ů.

3. Co zawiera opinia lub informacja

S─ůd najcz─Ö┼Ťciej interesuj─ů nast─Öpuj─ůce dane: w jakim wymiarze dziecko realizuje edukacj─Ö przedszkoln─ů (czyli pro┼Ťciej: ile czasu sp─Ödza w Przedszkolu), czy jest zadbane, jak─ů ma frekwencj─Ö, jak funkcjonuje w grupie, jak radzi sobie z zaj─Öciami, jak si─Ö zachowuje, czy rodzice s─ů w kontakcie z nauczycielami i jak uk┼éada si─Ö ta wsp├│┼épraca. Po co takie informacje i co to ma do samych rodzic├│w i ich sprawy w S─ůdzie? Ano po to, ┼╝e z nich mo┼╝na wiele wyczyta─ç nie tylko o dziecku jako takim, ale i o ca┼éej rodzinie.

4. Ile i co mo┼╝na wyczyta─ç mi─Ödzy wierszami

Wbrew pozorom – bardzo du┼╝o. Z pozoru niewinne, tylko liczbowe informacje ju┼╝ mog─ů co┼Ť sygnalizowa─ç o rodzinie. Przyk┼éadowo – rodzic opiekuj─ůcy si─Ö na co dzie┼ä dzieckiem przyprowadza je do Przedszkola dopiero w godzinach popo┼éudniowych. Mo┼╝e to nic w konkretnej sytuacji nie znaczy─ç (edukacja przedszkolna nie jest obowi─ůzkowa i by─ç mo┼╝e rodzic w┼éa┼Ťnie w takich godzinach potrzebuje opieki dla dziecka), ale mo┼╝e r├│wnie dobrze znaczy─ç, ┼╝e rodzic nie potrafi z r├│┼╝nych niepokoj─ůcych przyczyn zorganizowa─ç swojego ┼╝ycia i co┼Ť niedobrego dzieje si─Ö w domu (lub w ┼╝yciu wewn─Ötrznym rodzica), co mo┼╝e prze┼éo┼╝y─ç si─Ö na dziecko.

Je┼╝eli pojawiaj─ů si─Ö niepokoj─ůce informacje o dziecku – np. takie, ┼╝e w przypadku dziecka do tej pory radosnego, weso┼éego, doskonale odnajduj─ůcego si─Ö w grupie i na zaj─Öciach nagle pojawia si─Ö agresja, trudno┼Ťci z realizacj─ů zada┼ä na zaj─Öciach, czy onanizm dzieci─Öcy – to ju┼╝ na pewno ┼Ťwiadczy, ┼╝e dziecko co┼Ť intensywnie prze┼╝ywa. Jest to bardzo mocny trop w kierunku silnego konfliktu rodzicielskiego i taka informacja mo┼╝e doprowadzi─ç nawet do ingerencji s─ůdu z urz─Ödu w sprawowanie w┼éadzy rodzicielskiej z uwagi na konieczno┼Ť─ç pilnego wyja┼Ťnienia sytuacji dziecka (np. rodzice zostan─ů poddani nadzorowi kuratora – co mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç ju┼╝ w trakcie post─Öpowania s─ůdowego na tzw. zabezpieczenie).

Du┼╝a ilo┼Ť─ç nieobecno┼Ťci mo┼╝e obrazowa─ç┬ácz─Öste choroby dziecka – i tu rodz─ů si─Ö pytania: czy rodzice w┼éa┼Ťciwie dbaj─ů o zdrowie dziecka, albo te┼╝, czy samymi sob─ů nie generuj─ů jakich┼Ť czynnik├│w, kt├│re odporno┼Ť─ç dziecka os┼éabiaj─ů, np. nara┼╝aj─ů je na stres swoim wiecznym konfliktem lub obrzydzaniem dziecku osoby drugiego rodzica, albo w wyniku ambicji w┼éasnych narzucaj─ů zbyt wiele wymaga┼ä i zaj─Ö─ç, przez co dziecko czuje si─Ö przyt┼éoczone i zm─Öczone.

Z kolei informacja, kto dziecko zaprowadza i przyprowadza do Przedszkola i kt├│ry z rodzic├│w jest w kontakcie z nauczycielami naprowadza, kt├│ry z rodzic├│w anga┼╝uje si─Ö i jak w najwa┼╝niejsze sprawy dziecka oraz czy rodzice wsp├│┼épracuj─ů ze sob─ů w tych sprawach (to nie zawsze, ale te┼╝). To z kolei daje obraz pod k─ůtem ewentualnego orzeczenia o wsp├│lnej w┼éadzy rodzicielskiej.

5. Wychowawca jako ┼Ťwiadek

Drogi Tato! Jak wynika z naszych r├│┼╝nych poprzednich rozm├│w, zeznawanie w S─ůdzie w sprawach rodzinnych mo┼╝e by─ç postrzegane w kategoriach masakry ­čśë No c├│┼╝, nic przyjemnego. Trudno si─Ö wi─Öc dziwi─ç, ┼╝e bardzo cz─Östo wychowawcy przedszkolni, jak tylko powezm─ů informacj─Ö, ┼╝e jest konflikt w rodzinie i sprawa w S─ůdzie, to sami prosz─ů rodzic├│w, by nie zg┼éaszali ich na ┼Ťwiadka, bo nie chc─ů si─Ö anga┼╝owa─ç. Zdarza si─Ö jednak, ┼╝e sam s─Ödzia z urz─Ödu wezwie na ┼Ťwiadka wychowawc─Ö dziecka, albo jego zeznania zg┼éosi jako dow├│d kt├│ry┼Ť z rodzic├│w. w pewnych sytuacjach, nie da si─Ö bowiem inaczej zweryfikowa─ç pewnych fakt├│w, bo okre┼Ťlone sytuacje najlepiej zna w┼éa┼Ťnie wychowawca.

Nasuwa si─Ö wniosek: najlepiej jest jednak piel─Ögnowa─ç swoje ma┼é┼╝e┼ästwo i ┼╝ycie rodzinne – nigdy nie wiadomo, gdzie i co wyjdzie i jak odbije si─Ö na ┼╝yciu dziecka. I tym optymistycznym akcentem ko┼äczymy dzisiejsz─ů rozmow─Ö ­čśë

Zapraszam na kolejny wpis i pozdrawiam! ­čśë

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw├│j }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Nast─Öpny wpis: